Gemeente voert tweede fietsstraat in

Op 1 februari 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Op een druk bijgewoonde bewonersvergadering lichtte Schepen van Mobiliteit Peter De Vooght het voornemen toe van de gemeente om een fietsvriendelijkere verbinding te organiseren tussen de Mechelbaan en het centrum van Onze-Lieve-Vrouw-Waver via Pachtersdreef-Leemstraat-Lemenhoekstraat : ‘ De Leemstraat is nu al een functionele fietsverbinding en het belang hiervan zal nog stijgen wanneer de werken aan de Waversesteenweg beginnen in 2019. Vele scholieren gebruiken deze route om de scholen van Onze-Lieve-Vrouw-Waver te bereiken. Bovendien komt de Pachtersdreef uit op de Alice Nahonschool gelegen aan de Mechelbaan in Putte. De verbinding, die we samen met Sint-Katelijne-Waver zullen realiseren, moet de fietsvriendelijkheid verhogen. Eerdere ervaringen met het principe van de fietsstraat in Peulis leerden ons dat zowel de snelheid als het aantal voertuigen zakt.’

In fietsstraten mogen de fietsers de helft van de breedte langs de rechterzijde gebruiken indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Een overgrote meerderheid van de 75 aanwezige buurtbewoners stemde voor het principe vooral  met het oog  op het verhogen van de verkeersveiligheid. De uitvoering is bij goed weer voorzien voor begin februari.