Jaarrekeningen gemeente en OCMW Putte zorgen voor topresultaten

Op 4 juli 2017, over deze onderwerpen: Financiën, OCMW

OCMW Putte gaat leningen vervroegd aflossen

De rekeningen van gemeente en OCMW werden voorgelegd aan de gemeenteraad. Dat de gemeente financieel op goede weg is, wisten we al, maar dat het OCMW al een tijdje goed doet is minder bekend.

Schepen voor financiën Bert Rousseau: “Het OCMW eindigt met een overschot van bijna 320.000 euro op de rekening. Het resultaat is zelfs zo positief, dat het OCMW binnenkort opnieuw kan investeren zonder leningen te moeten afsluiten en schulden vervroegd kan beginnen terugbetalen. Dit betekent dat de gemeentelijke bijdrage aan het OCMW op termijn kan dalen zodat ook de gemeente kan profiteren van de positieve resultaten.”

Ook de gemeente legt weer een goed rapport neer. Er blijft maar liefst 3,9 miljoen euro over op de balans. Dergelijk resultaat zorgt er voor dat de gemeente 2,3 miljoen euro aan leningen heeft kunnen aflossen en toch nog ruimte vond om voor 2,6 miljoen euro te investeren vanuit eigen middelen.

De vruchtbare samenwerking in het college laat zich voelen

Door de nieuwe manier van werken - waarin onze N-VA schepenen en onze schepen van financiën Bert Rousseau in het bijzonder een prominente rol spelen - verbeteren we onze financiële resultaten keer op keer. Nu kunnen we aan de slag om een correct budget voor 2018 op te stellen en starten we met een waterdicht meerjarenplan. Een gezond financieel beleid is de hoeksteen en één van de speerpunten van het N-VA programma. Het blijft daarom één van onze prioriteiten met als belangrijkste doel: verantwoord investeren en verdere schuldafbouw die uiteindelijk leidt tot verder dalende belastingen.