Putte start BIN-pilootproject

Op 13 november 2015

Deze week loopt de alert-campagne “samen sterk tegen woninginbraken” onder het thema:‘Inbraken? 1 dag niet’, georganiseerd door de politie van BODUKAP . Ze heeft tot doel mensen te sensibiliseren rond veiligheid in de gemeente en alert te zijn voor verdachte situaties. Want elke inbraak heeft een impact op iemand zijn leven. En dat is er altijd één teveel!

Op vrijdag 13 november deed ze Putte-centrum aan, net de dag van “ 1 dag niet” .

Dit leek ons het ideale moment om vandaag op de “1 dag niet” deze BIN te lanceren

Wijkagenten stimuleren het wijkgevoel en spreken verenigingen en partners aan zoals vb.de wielerclub, hondenschool, wandelvereniging... Wat naadloos aansluit bij de door BODUKAP gepresenteerde “walkalert, dogalert, cyclalert en runalert acties. Met deze campagne willen ze iedereen aanmoedigen alert te zijn voor verdachte zaken. Bij melding via het nummer 101 doen interventieploegen onmiddellijk nazicht en controle van een verdacht persoon of voertuig. Cijfers tonen aan dat 85 % van de daders op heterdaad wordt gepakt na een melding. Dit geeft meteen een grotere pakkans, minder onderzoekscapaciteit en snellere gevolgen voor de dader.

Intussen zijn 2 afdelingsleden volop bezig met de opstart van een BIN-pilootproject, een buurtinformatienetwerk. Het is een gestructureerde veiligheidsaanpak die perfect aansluit bij deze alert-campagne.

Een BIN is een samenwerkingsverband tussen burgers en lokale politie binnen een bepaalde buurt. Bedoeling is het veiligheidsgevoel in onze gemeente te verhogen. Via een communicatienetwerk betrekken we de inwoners bij criminaliteitspreventie. Ze worden aangemoedigd om verdachte handelingen en personen sneller te melden aan de lokale politie”, zegt Katelijne Weyns (fractievoorzitter N-VA Putte). Volgens de cijfers blijkt dat er van de 1134 meldingen in Putte slechts 6 % op heterdaad konden worden betrapt. Met de oprichting van een BIN kunnen woninginbraken en andere mistoestanden worden vermeden. Het zal bijdragen tot meer sociale controle en meer veiligheid. De werking van een BIN heeft ook een sociale dimensie. Het bevordert goede burgerzin én sociaal engagement.

Initiatiefnemers Jessy Nijs (bestuurslid N-VA Putte), coördinator van het pilootproject, en Katelijne Weyns, politieraadslid, willen voorlopig met één buurt starten, nl. die rond de Biezenstraat Beerzel. Burgemeester Peter Gysbrechts en de lokale politie hebben na onderling overleg meteen hun medewerking hierbij verleend. Na evaluatie van dit pilootproject kan het BIN-verhaal verder uitbreiden naar nog andere wijken in Putte.