Speech nieuwjaarsreceptie gemeente Putte

Op 2 januari 2016

Beste Puttenaars,

Dames en Heren, Jongens en Meisjes,

Voor de negende maal organiseren we deze nieuwjaarsdrink. Goede dingen moet je behouden….En zo ontstaan er tradities!....... om samen te klinken op het nieuwe jaar…

Wij zijn zeer blij met uw massale opkomst en appreciatie.

Vrienden, wij zijn hier vandaag samen, in een leuke sfeer voor een nieuwjaardrink in open lucht….. op het gemeenteplein aan ons, nieuwe gemeentehuis, en centrum bib, wat ondertussen zijn deugdelijkheid nut en belang al meer dan bewezen heeft…

Maar eerst en vooral ….wil ik u in naam van mijn collega’s uit het college, de gemeente- en OCMW- en AGB raadsleden, van al onze medewerkers en mijzelf.

het allerbeste toewensen in dit nieuwe jaar 2016.

Uiteraard is een goede gezondheid, het allerbelangrijkste.

Positief in het leven staan, relativeren, vriendschap, liefde en respect geven en krijgen,

Dat wens ik u toe in 2016

Samenvattingen en overzichten over het afgelopen jaar 2015 kreeg u de laatste dagen al genoeg te zien, te horen en te lezen…via de media en zijn opiniemakers.

Beste vrienden,

De dreiging van terreur waarin wij nu al een tijd leven, is er nog steeds en is ernstig, onze overheden en veiligheidsdiensten doen hun job, wij moeten hun ons vertrouwen geven.

Als Puttenaren, Vlamingen, Belgen, Europeanen, mensen van deze wereld…. moeten wij verder “leven”… en ….angst en terreur mogen ons dagelijks leven niet in de greep houden.

Het was dan ook bijzonder dat op nieuwjaarsnacht zovele duizenden in steden en gemeenten naar buiten kwamen en samen de stap van oud naar nieuw mochten beleven.

…. We mogen vooral het geloof in de toekomst en de moed niet verliezen.

…En het vergt moed om 2016 optimistisch en hoopvol tegemoet te zien na het ANNUS horribilis dat 2015 was… een jaar van toenemende angst en grote onzekerheid. Toch zag ik volgende krantenkoppen op 30 en 31 december “Laat angst het plezier niet vergallen”; las ik in het Laatste Nieuws “verbondenheid & vertrouwen & verwondering dat is wat te lezen staat in de ogen van wie tussen oud en nieuw de straat op kwam voor het vuurwerk; de Gazet van Antwerpen opende met “geen angst om te feesten.

Dames en heren,

Als gemeente werken wij ambitieus verder.

De financiële druk op alle Vlaamse gemeenten de laatste jaren, de financiële uitdagingen en onzekerheden door externe factoren in de toekomst, …die een impact hebben op de werking van een gemeente, …blijven ons aanzetten om waakzaam en voorzichtig met planning en financiën om te gaan”

Alleen door een sterk en professioneel geleide gemeente en met aandacht voor een gezond financieel beleid, …kunnen wij deze garantie bieden en daarbij belastingen verlagen, investeren, en schuldenlast afbouwen.

Het huidige budget sterkt ons in onze ambitie om deze uitdagingen op adequate wijze aan te pakken.

De financiële toestand van onze gemeente blijft gezond!

Een positief resultaat samen met extra investeringen, extra schuld afbouw …en verlaging van de belastingen.

Op de gemeenteraad van december werd een nieuw meerjarenplan goedgekeurd. …Dit bevat een ruime afbouw van de gemeenteschuld van 6,3 miljoen euro, …zijnde 20% van de schuld, extra investeringen en een daling van de gemeentelijke belastingen door een verlaging van de opcentiemen van de onroerende voorheffing van 1450 naar 1400.

Na een ook voor Putte bewogen periode, die nu al even achter ons ligt, kijken wij met veel goesting, vertrouwen, teamspirit en positivisme vooruit naar de toekomst en timmeren samen verder aan de weg en de uitbouw van een moderne vooruitstrevende gemeente!...

Putte wil ….. nog steeds jong, levend, bruisend, modern en  vooruitstrevend zijn……daarom moeten wij, weliswaar verantwoord…. maar absoluut zeker… blijven investeren….in de toekomst.

Wat brengt 2016 voor Putte?....ik pik er enkele zaken uit.

De werken aan de Lierbaan zullen hun aanvang kennen.

Sportaccommodaties tennis en korfbal worden vernieuwd en uitgebreid.

Vernieuwen en uitbreiden kinderopvang infrastructuur te Grasheide.

Veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers

Onderhoud van onze wegen

Aandacht voor senioren

Aandacht voor mensen die het moeilijk hebben

….en zo veel meer.

Als nieuw evenement zal het Na-tourcriterium op 1 augustus als hoogtepunt van “de zomer van Putte” georganiseerd worden…o.a. bierkaartjes zullen worden verspreid met alle activiteiten.

En dan is er de communicatie:

Een goede communicatie is de drager van een goed beleid, van goede samenwerking, begrip en respect….

Specifiek starten vanaf vandaag met een vernieuwde stap, die geen moment te vroeg komt, naar digitale externe communicatie anno 2016.

Daarom lanceren wij onze nieuwe facebook pagina “GemeentePutte” …. Enkele diensten hadden al hun eigen pagina, maar een doeltreffender en krachtiger gebruik van dit medium is nodig om onze informatie, mededelingen oproepen en aanspreekbaarheid te vergroten

….door een “goed” gebruik kan een gemeente snel en krachtig communiceren met vele mensen. …Er zal dan ook effectief gewerkt worden om zoveel mogelijk inwoners te bereiken….”like” dus onze pagina en blijf op de hoogte van uw gemeente!...wedstrijd: 4 x25€ Putte bon voor 50-75-100-125 ste “vind ik leuks”.

Eveneens lanceren wij voor het eerst onze Twitter account “GemeentePutte”…. Directe communicatie is belangrijk in vele manieren, twitter is daar een prima tool voor….volg ons dus ook op Twitter!

Verder dit jaar zal ook de gemeentelijke website volledig vernieuwd worden…Up to date met 2016 dus.

Een SMS systeem om onze burgers waar en wanneer nodig direct te kunnen bereiken zal ook opgestart worden, stappen zullen worden gezet om ook hier zoveel mogelijk mensen op te laten inschrijven.

Tot slot de mogelijkheid om online in te schrijven voor activiteiten van verschillende diensten zoals de sportdienst maar zeker ook voor de kinderopvang tijdens de vakanties.

Ik ben ervan overtuigd dat al deze zaken bijdragen tot een betere informatie en communicatie op alle gebied.

Dames en heren,

Wij zijn samen sfeervol 2016 ingestapt…

De afgelopen weken konden wij genieten van sfeervolle dorpskernen.

….De kerstmarkt voor jong en oud(er)…met vuurwerk en kerstparty voor enkele duizenden…

Op oudjaar waren onze gemachtigde opzichters op de straten tijdens het Nieuwjaar zingen….en vandaag zijn we hier samen voor onze Nieuwjaars drink!!!!.....

Ik wens u allen nog heel veel plezier vanavond…tot 21.30u zijn de tenten open… Dit alles wordt overgoten met een mooi muzikaal deuntje door de vrolijke straatmuzikanten van ENKK en onze DJ.

Daarna staan onze horeca uitbaters klaar voor zij die nog geen zin hebben om huiswaarts te trekken.

De frieten aan het kraam …. bubbels, fruitsap worden u graag aangeboden.

Bijzonder is dat dit jaar er tijdens deze Nieuwjaars drink extra aandacht besteed is aan het afvalarme aspect. Voor het eerst maken we als gemeente gebruik van herbruikbare plastiek glazen voor cava en fruitsap. 2016 zetten we zo alvast op afvalarme wijze in.

Beste dorpsgenoten…

Wij kunnen alleen maar “hopen” op wat een nieuw jaar gaat brengen ….de gekende klassiekers, …gezondheid, vriendschap, liefde, levensvreugde en plezier….

Zij zijn de belangrijkste voor ieder van ons omdat zij de basis zijn voor alle andere specifieke wensen.

In het algemeen lijkt wederzijds respect, mij al een geweldige start…..ook voor 2016….gezondheid en smakelijk.

Peter Gysbrechts

Burgemeester Putte