"Aandacht voor veiligheid in Putte"

Op 22 december 2012

De jongste weken worden we in onze gemeente weer geconfronteerd met een nieuwe  inbrakenplaag.

Stellen dat deze plaag gewoon past in de herfstsfeer en de vroege avondschemer en dan ook vanzelf zal verdwijnen wanneer de zon langer zal schijnen is geen goed uitgangspunt.

Wij willen als N-VA grondig  nadenken om de veiligheid en het veiligheidsgevoel in onze gemeente te verhogen en om deze inbrekersgolf in te dijken.

Kunnen verkeerscamerasystemen soelaas bieden?  Hoe worden die best ingeplant en welke buurgemeenten willen hieraan meewerken?  Wat is het kostenplaatje en hoe springen we om met de toegeleverde informatiestroom?

Preventie vormt ongetwijfeld de eerste schakel van een goede veiligheidsaanpak.  Dit kan met beperkte middelen.  Deze aanpak moet doordacht en onderbouwd gebeuren. Zo maar hier en daar het licht uitdoen op straat is niet zo opportuun. Iedereen weet dat een goed geplaatste openbare verlichting met eraan gekoppeld degelijk onderhoud van de openbare plaatsen het veiligheidsgevoel ondersteunt.

Wij willen van de gemeente een gemeenschap maken. Onverschilligheid speelt inbrekers en vandalen ongetwijfeld in de kaart.  Buurtinformatienetwerken (BIN)  met bijvoorbeeld bewoners en winkeliers moeten alle kansen krijgen en ondersteund worden door de gemeente. Nieuwe communicatietechnologieën en een doordacht gebruik van de sociale media kunnen de drempel  tot de politie verlagen.

Voor de N-VA heeft de overheid de plicht de veiligheid te verzekeren en de gemeente speelt hierbij een belangrijke rol. Ook de  burgers moeten in deze verantwoordelijkheid kunnen opnemen en als gemeenschap de risico’s op onveiligheid zoveel mogelijk mee  beperken.

Freddy Vertommen
Bestuurslid N-VA Putte