Fracties Open VLD en N-VA gaan niet naar gemeenteraad van 27 november uit protest tegen de blokkering van de democratie in Putte

Op 25 november 2014

Als reactie op het uitblijven van elke actie op de opnieuw gestemde structurele onbestuurbaarheid op 25 september - ondertussen 2 maanden geleden - zullen de raadsleden van de nieuwe meerderheid Open Vld en N-VA niet aanwezig zijn op de geplande gemeenteraad van donderdag 27 november!

Tot op heden ontvingen wij geen enkel signaal over het verdere verloop van de procedure onbestuurbaarheid. Wij weten alleen dat CD&V Putte opnieuw klacht indiende tegen deze uitgebreide gemotiveerde beslissing die democratisch werd genomen door een ruime meerderheid van de Putse raadsleden.

Het is ongehoord en ongezien dat onze gemeente en haar inwoners verder gegijzeld blijven door de juridische hardnekkigheid van CD&V Putte, ondanks de wil van een ruime meerderheid van de democratisch verkozen raadsleden, en dit sinds 9 mei.

Al van 1 augustus had dit verhaal afgelopen kunnen zijn, nadat alle democratische stappen werden doorlopen in mei, juni en juli: gemeenteraad, gouverneur, minister en opnieuw gemeenteraad. Toen werd er door een ultieme klacht van de burgemeester een schorsing bekomen van de op dat moment lopende procedure. Eén dag voor de eedaflegging van het nieuwe college. Zonder deze demarche had Putte opnieuw positief en in alle rust kunnen verder werken met een nieuwe ploeg mensen die elkaar gevonden hebben in deze uitzonderlijke en moeilijke situatie.

Opnieuw heeft CD&V Putte in haar poging tot vastklampen aan macht en postjes - op de allerlaatste dag volgens de procedure van 30 dagen nml. 25 oktober - een klacht ingediend tegen de beslissing van 25 september. Hierdoor werd de termijn voor afhandeling nog eens met 30 dagen en meer verlengd. Een mooie tijdswinst in de gijzelingsprocedure van dik 2 maanden.

Wij roepen iedereen op zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen om Putte terug bestuurbaar te maken. Dit heeft lang genoeg geduurd.

Geen nutteloze zitpenningen

In de marge van onze afwezigheid roepen wij de overige raadsleden op om niet deel te nemen aan de zitting. Aangezien de raad door gebrek aan een meerderheid van de raadsleden niet geldig kan vergaderen moet de zitting door de voorzitter onmiddellijk na opening worden stopgezet.

Deze vraag komt tijdig zodat de raadsleden de gemeente niet op onnodige kosten dienen te jagen door een zitpenning te komen verwerven door binnen en buiten te stappen. Doen zij dit wel, is dat hun eigen keuze en dus niet de onze.

Namens Open Vld en N-VA fractie Putte