Gemeente Putte voert eerste zone vrachtroutenetwerk in

Op 1 februari 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Het gemeentebestuur van Putte heeft vorig jaar in samenspraak met Bonheiden en Keerbergen een lokaal vrachtroutenetwerk vastgelegd. Vanaf 1 februari 2018 zal in Putte de eerste zone, namelijk Putte-centrum ten noorden van de N15, ingevoerd worden.

“Zwaar verkeer (+5 ton) dat geen bestemming of herkomst heeft binnen de afgebakende zones, zal moeten rondrijden via het hogere wegennet.”, zegt schepen van mobiliteit Peter De Vooght. “Zwaar verkeer dat in deze zone moet laden of lossen, mag uiteraard nog steeds de zone in. Vrachtwagens die naar huis rijden of eindbestemming hebben in de zone, vallen mee onder ‘laden en lossen’. Ook voor lichte bestelwagens, reisbussen, mobilhomes en landbouwvoertuigen blijft de doorgang mogelijk.”

Bij de uittekening van het lokale vrachtrouteplan is rekening gehouden met de verschillende functies van het wegennet. Zo loopt de gewestweg N15 door het centrum van Putte waarop vrachtwagenverkeer logisch is. Op basis van dit visieplan kan de gemeente bovendien een beter verkeersbeleid voeren.

Bovenlokaal doorgaand vrachtverkeer is in de gemeente dus ongewenst. Wel wil het gemeentebestuur lokale bediening en ketenverplaatsingen (leveringen aan lokale supermarkten in verschillende gemeenten) nog mogelijk laten, vandaar de samenwerking met Bonheiden en Keerbergen. Met de buurgemeenten Sint-Katelijne-Waver en Heist-op-den-Berg is er nog geen dergelijke overeenkomst.

Het verbod zal kenbaar gemaakt worden via zonale verkeersborden die bij het binnenrijden van de zone geplaatst worden. In overleg met de politiezone zullen acties ondernomen worden om het verbod te handhaven. Ook het plaatsen van ANPR-camera’s zal het opvolgen van het vrachtverbod mogelijk maken.