Gespreksavond - Naar een Vlaamse sociale zekerheid en rol van het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds

Op 22 april 2016, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Op vrijdagavond 22 april organiseerde NVA Putte samen met het Vlaams en Neutraal Ziekenfonds een boeiende gespreksavond.

Thema ‘Naar een Vlaamse sociale zekerheid en de rol van het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds daarbij’.

Gastspreker Jürgen Constandt, algemeen directeur van het VNZ en expert ter zake, heeft tijdens deze avond de omvang en complexiteit van de sociale zekerheid uitvoerig uit de doeken gedaan. Uiteraard stond hij ook stil bij de verschillende uitdagingen en argumenten voor een eigen Vlaamse sociale zekerheid. De jaarlijkse geldstroom van meer dan 10 miljard euro naar Wallonië is immers niet de enige reden voor deze Vlaamse eis.

Vlaanderen moet in de eerste plaats een eigen sociaal beleid kunnen voeren, aangepast aan de noden en behoeften van de Vlaamse bevolking (eigen klemtonen). Om een écht doeltreffend gezins- en bejaardenbeleid, gezondheids- en tewerkstellingsbeleid te kunnen realiseren zijn homogene bevoegdheidspakketten een absolute noodzaak.

Tenslotte kwam hij ook graag de toekomstige rol van de ziekenfondsen en het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds toelichten. Er was gespreksstof genoeg die resulteerde in een levendig debat!