Opruimacties "groene peters" gaan van start in Putte

Op 9 maart 2017, over deze onderwerpen: Milieu

Dinsdag 7 maart vond het startmoment van de groene peters plaats in de raadzaal van het gemeentehuis.

Afvalintercommunale Ivarem kwam langs met een ludieke quiz over afval vroeger en nu. Op het einde van de avond werd het opruimmateriaal uitgedeeld. Alle groene peters kregen een grijper, handschoenen, een fluo-hesje en de nodige afvalzakken. Op die manier zijn ze klaar om aan de opruimacties te beginnen.

Met 45 aanmeldingen telt Putte een gevarieerde en uitgebreide groep groene peters die willen meewerken aan een propere gemeente. De groep bestaat uit zowel verenigingen als individuele Puttenaars. Ook de zes Putse scholen gaan de strijd tegen zwerfvuil aan.

Jeroen De Cuyper, schepen van leefmilieu, licht toe: “Het gemeentebestuur van Putte wil haar inwoners actief betrekken bij de problematiek van zwerfvuil. Er wordt hard ingezet op sensibilisering. De groene peters dragen mee de boodschap uit: zwerfvuil hoort in de vuilbak! We zijn trots op het grote succes van deze geslaagde campagne”.

Groene peters ruimen minstens 2 keer per jaar het zwerfvuil op langs de gekozen berm. Hiervoor krijgen ze een financiële ondersteuning van 0,04 euro per lopende meter. Ondertussen is de groene peters-campagne uitgegroeid tot een vaste waarde in Putte.