Stijgend aantal groene peters en meters in de strijd tegen zwerfvuil

Op 14 maart 2018, over deze onderwerpen: Milieu

Dinsdag 13 maart vond het startmoment van de groene peters en meters plaats in het gemeentehuis. Met 52 aanmeldingen staat er weer een hele groep mensen paraat in de strijd tegen zwerfvuil.

Jeroen De Cuyper, schepen van leefmilieu, licht toe: “Het gemeentebestuur van Putte wil haar inwoners actief betrekken bij de problematiek van zwerfvuil. Er wordt hard ingezet op sensibilisering. De groene peters-campagne is op vier jaar tijd uitgegroeid tot een groot succes. Waar we vier jaar geleden voorzichtig startten met 8 aanmeldingen, zijn we vandaag een sterke groep van 52 geëngageerde zwerfvuilopruimers.”

Die groep bestaat uit zowel verenigingen als individuele Puttenaars. Ook de zes Putse scholen gaan de strijd tegen zwerfvuil aan. Allemaal goed voor 280 000 lopende meter bermen die worden proper gehouden in 2018.

Op het einde van de avond werd het opruimmateriaal uitgedeeld. Alle groene peters kregen een grijper, handschoenen, een fluo-hesje en de nodige afvalzakken. Op die manier zijn ze klaar om aan de opruimacties te beginnen. Groene peters ruimen minstens 2 keer per jaar het zwerfvuil op langs beide straatkanten van zelfgekozen routes. Hiervoor krijgen ze een financiële ondersteuning van 0,04 euro per lopende meter.

“Naast sensibilisering zetten we ook in op handhaving met een mobiele camera die ons moet helpen om vervuilers te pakken en beboeten”, voegt schepen De Cuyper eraan toe.